سلول های بنیادی نویدبخش درمان های پزشکی جدید

سلول های بنیادی، چه هستند و چه می کنند؟

شما در مورد سلول های بنیادی در اخبار شنیده اید و شاید فکر کرده باشید که آیا آنها ممکن است به شما یا یکی از عزیزان مبتلا به یک بیماری جدی کمک کنند. ممکن است تعجب کنید که سلول های بنیادی چیست، چگونه از آنها برای درمان بیماری ها و آسیب ها استفاده می شود و چرا موضوع چنین بحث های شدیدی است.

در اینجا چند پاسخ به سوالات متداول در مورد سلول های بنیادی آورده شده است.

سلول های بنیادی بطور طبیعی در بدن و درجاهای مختلف آن مثل لثه، چربی دورشکم، بندناف، مغزاستخوان ، شبکیه چشم، دیسک های بین مهره ای و… وجود دارند. این سلول ها این توانایی را دارند که تمایز پیدا کنند به بافت های آسیب دیده بدن که هرجایی از بدن ممکن است باشند و این بستگی به محل و نحوه تزریق این سلول ها دارد. این سلول های بنیادی سلول هایی هست که بافت های مختلف بدن جنین را در شکم مادر میسازند؛ یعنی درواقع سلول های بنیادی همان سلول هایی هستند که چشم، گوش و مابقیه اندام ها را میسازند.

سلول بنیادی چگونه کشف شد؟

ویژگی های اصلی سلول های بنیادی اولین بار توسط ارنست مک کولچ و جیمز تیل در دانشگاه تورنتو و موسسه سرطان Ontario در اوایل دهه 1960 درطول تحقیقات درمورد سرطان تعریف شد. سرطان مغز استخوان باعث ناکارآمدی سلول های موجود در آن ناحیه شده و سبب تولید سلول های غیرطبیعی درمیان سلول های عادی بدن می گردد. آن ها میدانستند برای درمان باید سلول های سرطانی نابود شوند ولی مشکل اینجا بود که امکان ازبین بردن سلول ها بصورت انتخابی وجود ندارد به همین دلیل مجبور به از بین بردن تمام سلول ها بودند که یکی از این روش ها شیمی درمانیست. آن ها بعد از شیمی درمانی سلول بنیادی در مغزاستخوان قرار دادن تا تمایز یافته و سلول های سالم تکثیر یابند و اینگونه سلول های بنیادی کشف شدند.  بعدها توجه دانشمند ها به توانایی تکثیر سلول های بنیادی و استفاده از آن ها در سایر نقاط بدن مثل غضروف، روده و… جلب شد.

سلول بنیادی چگونه تولید می شود؟

در آزمایشگاه های مخصوص و  با شرایط خاصی تولید می شود. همانطور که گفته شد منابع مختلفی در رابطه با سلول بنیادی وجود دارد و اینکه از کدام منبع استفاده شود بستگی به این دارد که برای چه هدفی این سلول میخواهد استفاده شود که توسط پزشک معالج تصمیم گیری و درنهایت برای درمان بیمار بکارگرفته می شود.

پیشرفت های چشمگیری در استفاده از سلول های بنیادی در زمینه پزشکی وجود دارد و با بکارگیری این قابلیت سلول ها پزشکان توانسته اند ساخت بافت های مختلف بدن را دست یابند بطور مثال در چین و آلمان توانسته اند غضروف گوش ساخته اند و همه این ها نشان دهنده پتانسیل استفاده از سلول های بنیادی می باشد.

پیمایش به بالا